Podstawowe zasady Pilates

Nie ma Pilatesu bez podstawowych zasad. Nie znając ich, nie da się prawidłowo wykonywać ćwiczeń. To od nich wszystko się zaczyna.

Różne szkoły uczące ćwiczeń Pilates uznają różne  zasady. I tak oto brytyjska szkoła Body Control Pilates mówi o 8:Oddychanie.jpg

  1. koncentracja
  2. relaksacja
  3. postawa
  4. oddychanie
  5. centrowanie
  6. koordynacja
  7. płynność ruchu
  8. wytrzymałość

Kanadyjska szkoła STOTT PILATES wyznaje 5, zupełnie odmiennych, zasad:

  1. oddychanie
  2. ustawienie miednicy
  3. ustawienie klatki piersiowej
  4. ruchomość i stabilizacja łopatek
  5. ustawienie głowy i szyi

Możesz zobaczyć je TU

Nie znaczy to oczywiście, że Body Control nie mówi o ustawieniu miednicy, a STOTT o napięciu czy płynności ruchu.

Łącząc podstawowe zasady obu szkół otrzymujemy idealną wersję Pilates.

To teraz pokrótce o co w tym wszystkim chodzi:

KONCENTRACJA  – kluczową kwestią w prawidłowym wykonywaniu ćwiczeń jest koncentracja i uwaga skupiona na pracy ciała. Na jego ustawieniu i ruchu każdego elementu. Zamierzonym ruchu. Ciało i umysł powinny pracować ze sobą spójnie by uzyskać jedność.

RELAKSACJA – relaksacja ma w ćwiczeniach Pilates dwa oblicza. Po pierwsze skupienie się na ciele i jego ruchach pozwala umysłowi odpocząć i uwolnić się od stresu. Po drugie, Pilates sam w sobie, jako świadoma forma pracy z ciałem, pozwala rozluźnić je i uwolnić z niego niechciane napięcia.

POSTAWA- w czasie ćwiczeń Pilates dużą uwagę przykłada się do tak zwanej neutralnej pozycji ciała, czyli takiej, w której najmniej czuć obciążenia. Jest to również pozycja, w której stawy i tkanki mają swoje prawidłowe ustawienie, napięcie bądź długość.

ODDYCHANIE –  wiemy już, że oddychanie jest procesem niezbędnym do życia. Ale również do zwiększenia efektywności wykonywanych ćwiczeń. Prawidłowy oddech pomaga wykonać ruch, stabilizuje i relaksuje. Połączenie oddychania z ruchem jest kluczowym elementem ćwiczeń Pilates.

CENTROWANIE – czyli kontrola napięcia tzw. centrum ciała lub stabilizacja środka. W czasie ćwiczeń Pilates istotne jest angażowanie głębokich mięśni brzucha i pleców, w celu uzyskania lepszej stabilizacji i kontroli wykonywanego ruchu.

KOORDYNACJA – można ją rozumieć na dwa sposoby: koordynację ruchów ciała (im trudniejszy ruch, im więcej zaangażowanych w nim elementów, tym większej koordynacji on wymaga), bądź skoordynowanie w czasie wykonywania ćwiczeń wszystkich elementarnych zasad jak centrowanie, wydłużanie, kontrolę, oddech czy napięcie.

PŁYNNOŚĆ RUCHU – ruch wykonywany w czasie ćwiczeń Pilates powinien być płynny, delikatny, pełen gracji Ale jednocześnie kontrolowany i skoordynowany, wywodzący się z napiętego centrum ciała. Płynność ruchu związana jest z prawidłowym zakresem ruchu w stawach, długością mięśni i więzadeł, przestrzenią w stawach, brakiem ograniczeń w postaci przeciążeń czy napięć oraz oddechem.

WYTRZYMAŁOŚĆ – Pilates to jakość a nie ilość. Nie ma znaczenia ilość powtórzeń czy spektakularny zakres ruchu, a prawidłowość, ustawienie, napięcie i precyzja. Dlatego dla osoby nie obeznanej z tą formą ruchu, ćwiczenia wydają się błahe, podczas gdy dla osoby ćwiczącej, potrafią być one niesamowicie trudne. Napięcie, które pojawia się w Pilates idzie ze środka ciała, jest przemyślane i kontrolowane.Do tego dochodzi utrzymanie ciała w prawidłowej pozycji.

Jak widzicie, wszystkie podstawowe zasady ćwiczeń przeplatają się ze sobą. Nie ma jednej bez drugiej. Wiedząc już na co zwracać największą uwagę, można przejść do ustawiania miednicy, klatki piersiowej, łopatek oraz głowy i szyi. A następnie zacząć wykonywać ćwiczenia.

Uwierzcie mi, połączenie tego wszystkiego w jedną całość naprawdę łatwe nie jest, ale efekt, jaki można końcowo osiągnąć, potrafi zwalić z nóg. Serio.