Pilates na sprzęcie a zamknięty łańcuch kinematyczny

Gdyby ktoś mnie poprosił o wymienienie za i przeciw na korzystanie ze sprzętu pilatesowego, sprawa wyglądała by tak:

Przeciw (bo mniej)

  • cena (te dobre są naprawdę drogie)
  • dostępność (i wcale nie są tak łatwo dostępne, a sprowadzanie ich zza granicy i płacenie z tym związanych dodatkowych kosztów nie ułatwia sprawy)
  • koszt konserwacji (jeszcze lepsza kwestia, bo nie wystarczy od sasa do lasa wytrzeć i przetrzeć, ale czasem coś przykręcić, dokręcić, a nawet czasem wymienić i sprawa się dość mocno komplikuje)
  • zajmowana powierzchnia (noooo, nie ukrywajmy, że zajmują sporo przestrzeni. Żeby wygodnie umieścić wszystkie sprzęty obok siebie potrzeba powierzchni około 40 m.kw. Po jednej sztuce rzecz jasna)

Za:

  • wiele ćwiczeń można na nim lepiej wytłumaczyć
  • olbrzymia, wręcz nieskończona ilość ćwiczeń i ich modyfikacji
  • opór w postaci sprężyn wymaga bardziej precyzyjnej pracy ciała, przez co ->
  • mocniej można poczuć o co w danym ćwiczeniu chodzi
  • jedno ćwiczenie można wykonać na różnych sprzętach osiągając kompletnie odmienny efekt
  • wiele ćwiczeń jest tu łatwiejszych i bardziej dostępnych
  • i co jest bardzo ważne – doskonale sprawdza się w fizjoterapii

Podstaw ćwiczeń Pilates warto jest nauczyć się na macie. Czym jest neutralne ustawienie kręgosłupa i miednicy, jak ustawia się i pracuje klatka piersiowa, jak poruszają się łopatki, jak stabilizować ciało. Oddychania można nauczyć się zarówno na macie, jak i na spine correctorze. Ale potem, jeśli pojawia się klient z problemem kręgosłupowym, sprzęt ułatwia pracę o jakieś milion procent. Dlaczego? Ponieważ, szczególnie jeśli mowa o reformerze i cadillacu, możemy tam stworzyć perfekcyjny łańcuch kinematyczny zamknięty. I dodatkowo, sprężyny w wielu ustawieniach dają efekt odciążania i/lub trakcji kręgosłupa.  Mając do wyboru pracę z osobami plecowymi na macie a na sprzęcie, w 99% wybiorę sprzęt.

Pierwszym etapem w pracy z klientem, który posiada problem z plecami, jest zamknięcie i skupienie się na problemie. Pracuje się jak najbliżej słabego ogniwa, wzmacniając mięśnie wokół niego i zwiększając tym samym stabilizację. Ruch jest minimalny, bardzo precyzyjny i powolny. Im bardziej uda nam się wszystko ze sobą połączyć i pozamykać, tym lepszy osiągnięty efekt. Praca w zamkniętym łańcuchu kinematycznym jest w tym etapie niezwykle ważna i potrzebna.

Zamknięcie łańcucha polega na tym by nie było żadnej części wolno poruszającej się w przestrzeni. Innymi słowy, ruch jednego elementu, spowoduje, poprzez system połączeń, ruch innego elementu.

Dlaczego właśnie pilatesowy sprzęt się tutaj sprawdza? Gdyż bardzo łatwo jest osiągnąć zamknięty łańcuch. Wystarczy włożyć stopy w rękojeści na reformerze lub dłonie w rękojeści na leżąc cadillacu z nogami na dużej piłce. Wysokość podczepienia sprężyn jest regulowana, tak samo jak ich moc. Zmienna jest długość linek na reformerze. A dodatkowo zawsze możemy wykorzystać drobne przybory jak ringo, małą piłeczkę czy taśmę. I uzyskujemy rewelacyjny efekt rehabilitacyjny. Przykłady? Ależ proszę:

IMG_4658
Gdyby zmodyfikować to ćwiczenie to kijek na sprężynach dawałby efekt trakcji i odciążenia odcinka lędźwiowego. Jednakże tutaj celem była zwiększona praca nad stabilizacją odcinka lędźwiowego, utrzymanie go w neutralnym ustawieniu pomimo sił sprężyn działających przeciwnie. Mocna ekscentryczna praca mięśni brzucha.
IMG_4888
Feet pulling straps – w tym przypadku w klęku podpartym, gdyż łatwiej jest utrzymać równowagę. Mocna praca pośladka, tylnej części uda by pociągnąć za rękojeść na stopie, mięśni brzucha i dolnych pleców, obręczy barkowej i ramion by utrzymać równowagę.
IMG_5290
Niepełny push thru on back with roll up. Niepełny, ponieważ tylko w zakresie, by móc utrzymać piłeczkę pod dolnym odcinkiem piersiowym. Dla jeszcze większego zamknięcia można by było dodać jeszcze jedną piłeczkę pomiędzy nogi lub zwyczajnie je złączyć.
IMG_5389
Trakcja i odciążenie odcinka lędźwiowego ale w jego neutralnym ustawieniu czy też praca nad stabilizacją dolnych pleców przy napięciu mięśni brzucha?
IMG_5393
Side arm pull z jednej strony dla pracy nad ruchem w barku i stabilizacji łopatki, z drugiej nacisk dłonią na piłeczkę by popracować nad wyobrażeniem tłoczni w brzuchu, z trzeciej stopy oparte o spine corrector by luźno nie zwisały i łańcuch był zamknięty.
IMG_5428
Single leg extension w klęku podpartym. Łańcuch zamykamy umieszczeniem stopy w rękojeści podpiętej sprężyną do ramy. Do tego dodajemy dysk pod kolanem w celu zwiększenia pracy nad stabilizacją.
IMG_5970
Midback series na reformerze z dodatkiem ringo pomiędzy kostkami, które zamyka łańcuch. Praca na tricepsach, a przy okazji wewnętrznej stronie ud.
IMG_6851
Trakcja i odciążenie odcinka lędźwiowego z wykorzystaniem trapezu na cadillacu.
IMG_7048
Dodanie tej małej piłeczki tenisowej pomiędzy stopy zamyka łańcuch. Ale dodatkowo staje się olbrzymim wyzwaniem, gdyż ze względu na jej wielkość, trzeba się niezwykle skoncentrować by utrzymać ją w kostkach. Efekt? Mega praca przywodzicieli, wewnętrznej strony całych nóg plus mięśni dna miednicy i centrum.
IMG_7061
Leg slide adduction wraz z heavy ball złączonymi nad głową.
IMG_7215
Short spine – obecność rękojeści na stopach bardzo ułatwia wejście w pozycję. Linki tak jakby pokazują drogę, którą ciało ma wędrować. Dodatkowo zamykają też łańcuch.
IMG_7643
Praca ze skoliozą – jedna dłoń zaparta o ścianę (praca m.in. zębatego przedniego), druga pracuje z oporem taśmy. Stopy oparte, łańcuch zamknięty. Akurat to zdjęcie nie oddaje pracy ze sprzętem pilatesowym, ale pięknie pokazuje zamknięty łańcuch kinematyczny.
IMG_7789
Praca nad stabilizacją obręczy barkowej i rejonu lędźwiowo-miedniczego. Stopy w pasku by ułatwić utrzymanie pozycji i częściowo wyłączyć grupę kulszowo-goleniową.

 

 

Opublikowane przez magdapilates

instruktor i trener personalny Pilates, miłośniczka ćwiczeń Pilates i zdrowego aktywnego trybu życia

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: