Mam Twoje plecy!

ACH TE NASZE PLECY…!

Czy zdajesz sobie sprawę jak wiele zależy od sprawności Twoich pleców?
Ile im zawdzięczasz i jak wiele na nich „nosisz”?
Plecy, to najprościej rzecz, ujmując odcinek ciała mający swój początek od górnej granicy okolicy pośladkowej, kończący na tylnej powierzchni szyi i ramion. Do tego dochodzi oczywiście szyja 🙂 Jest to olbrzymia przestrzeń i powierzchnia, z dużą ilością mięśni, zarówno tych ukrytych i głęboko położonych wzdłuż kręgosłupa, jak i tych dużych, położonych zewnętrznie. I każdy z tych mięśni odgrywa inną rolę i pełni troszkę inną funkcję. Mięśnie pleców odgrywają ogromnie ważną rolę, gdyż to właśnie one chronią kręgosłup. Aby mogły to robić muszą być silne i sprawne!
Mięśnie pleców zaangażowane są w codzienne czynności jakie wykonujemy (zwłaszcza te w pozycji stojącej). Jeżeli są słabe, to nawet nieduże przeciążenie spowoduje ich naprężanie i kurczenie. Dysbalans napięciowy jaki może się pojawić w rejonie pleców, wpływa na zmniejszenie ich funkcjonalności, osłabia ich siłę i wytrzymałość, zmniejsza stabilizację. Oraz predysponuje do powstawania wad postawy.
Grzbiet to ta część, którą się dziś zajmiemy. A właściwie to przyjrzymy się bliżej jednemu z dwóch głównych i największych mięśni pleców. Mowa o mięśniu CZWOROBOCZNYM GRZBIETU.

gf-f5iT-jd5E-hVpY_miesien-czworoboczny-budowa-cwiczenia-wzmacniajace-i-rozciagajace-1280x960.jpg

Mięsień czworoboczny grzbietu jest jednym z największych mięśni znajdujących się w naszym ciele. To on pozwala nam ruszać ramionami i górnym odcinkiem kręgosłupa.

Lokalizuje się go w górnej części pleców, kształtem przypominać może trapez lub bardziej latawiec. Okrywa mięśnie najszersze grzbietu i wchodzi w skład mięśni powierzchownych i kolcowo-ramiennych. Jest zaliczany do rodzaju mięśni płaskich, a włókna jego biegną skośnie ku dołowi i do boków pleców.

 

pobrane

Dzieli się na trzy części:

 

  • górną – od potylicy schodzi w dół i rozpościera się na boki do grzebieni łopatek
  • środkową- pomiędzy łopatkami
  • dolną – schodzi od łopatek w dół do dolnych kręgów odcinka piersiowego

JAKIE FUNKCJE SPEŁNIA MIĘSIEŃ CZWOROBOCZNY GRZBIETU:

  • wpływa przede wszystkim na ruchomość łopatek,
  • część górna mięśnia podnosi w niewielkim zakresie kość ramienną oraz prostuje szyję,
  • górna część również podnosi i rotuje górnie łopatkę,
  • środkowa część odpowiada za zbliżanie łopatek do siebie,
  • część dolna mięśnia opuszcza i rotuje górnie łopatkę,
  • współpracuje z mięśniem równoległobocznym i dźwigaczem łopatki.

BÓL mięśnia czworobocznego grzbietu jest bardzo częstym i powszechnym zjawiskiem. Spowodowane jest to tym , że nasza górna część kręgosłupa jest często bardzo przeciążona od pracy fizycznej, jak i siedzenia przy biurku. Wtedy zazwyczaj nieświadomie spinamy i nadwyrężamy ten mięsień. Tak naprawdę wystarczy NIEPRAWIDŁOWE SCHYLENIE SIĘ LUB NIEPRAWIDŁOWA POSTAWA SIEDZĄCA  podczas pracy przy laptopie czy czytaniu książki.

Wyobraź sobie sytuację: wstajesz rano po kiepskiej nocy, od samego wstania wspomagasz się kawą (i tak przez większość dnia). Jedziesz do pracy autem, stoisz w korkach, wkurzasz się na niegramotnych kierowców. W pracy siadasz przed komputerem, pochylasz się nad monitorem, przez 8 godzin klikasz w klawisze i touchpad lub myszkę. Wstajesz tylko do toalety lub po kolejną kawę. Wracasz autem do domu, znów wkurzając się w korkach. Znasz to? Przez ponad 9 godzin dziennie Twoje górne plecy są narażone na stres. Kark kurczy się i spina od ciągle uniesionych barków i napiętej szyi. Rejon między łopatkami jest z reguły w rozciągnięciu, gdyż wybierasz zamknięty i skulony model klatki piersiowej. Gdy przez długi okres czasu nie poruszasz (w pełniejszym zakresie) daną częścią ciała, nie przepływa przez nią krew, która doprowadza substancje odżywcze i tlen, a odprowadza substancje toksyczne i dwutlenek węgla.  Twoje mięśnie, prosto rzecz ujmując, kiszą się w swoim napięciu.

Ból mięśnia czworobocznego często określa się jako nieprzyjemny, piekący, z uczuciem napięcia. Może dawać uczucie problemów z oddychaniem. Zobacz ile punktów spustowych znajduje się w jego obszarze! Nic dziwnego, że jest tak podatny na problemy.

 

Aby przynieść ulgę obolałym plecom warto wykonać parę ćwiczeń wzmacniających i rozciągających mięsień czworoboczny grzbietu.

Przedstawiam moje propozycje ćwiczeń.

 

1. Wzmacnianie pleców.

 

2. Rozciąganie pleców-Koci grzbiet.

 

Mam nadzieję, że ćwiczenia będą dla Ciebie pomocne 😉

 

 

 

 

 

 

 

Opublikowane przez magdapilates

instruktor i trener personalny Pilates, miłośniczka ćwiczeń Pilates i zdrowego aktywnego trybu życia

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: