STOPA

Heeej, jak się mają Twoje stopy? Mam nadzieję, że fenomenalnie, szczególnie że za nami seria 10 ćwiczeń dla zdrowej stopy, które pojawiały się w każdy wtorek na moim facebooku i instagramie. Dlaczego stworzyłam taką serię? I czy ćwiczenie stóp w ogóle ma sens? Żeby się tego dowiedzieć ważne jest poznanie budowy, funkcji i biomechaniki stopy. To wszystko przedstawię Ci dziś w tym wpisie 🙂

BUDOWA STOPY

Stopa składa się z trzech części

1. KOŚCI STĘPU – jest to 7 kości: skokowa, piętowa, sześcienna, łódkowata. W tym trzy kości klinowate: boczna, pośrednia i przyśrodkowa

2. ŚRÓDSTOPIA – jest to 5 kości długich, które łączą się z kośćmi stępu oraz kośćmi palców

3. KOŚCI PLACÓW – jest to 14 kości. W tym place od II do V budują paliczki : bliższe, środkowe i dalsze oraz paluch.

Patrząc na stopę od wewnętrznej strony wyróżniamy:

1.GUZ PIĘTOWY

2.ŁUK POPRZECZNY PRZEDNI

3.ŁUK PODŁUŻNY ŚRODKOWY

4.ŁUK PODŁUŻNY BOCZNY

Tu na pewno może Ci przyjść na myśl słynne hasło wielu instruktorów, mianowicie ustaw stopy tak by ciężar spoczywał na trzech punktach podparcia, pod paluchem, małym palcem i na pięcie. Po tym zdjęciu możesz zauważyć jak bardzo ma to sens i rację. Czyli zgodnie ze zdjęciem obciążasz stopę w punkcie 1 (i to dokładnie na samym środku pięty a nie np na jej bocznej krawędzi), 2 (pod paluchem i małym palcem, ale pozostałe punkty mają kontakt z podłożem), ale także zachowujesz równowagę między punktem 3 i 4, żadnego nie spłaszczasz lub nie odrywasz.

FUNKCJA I BIOMECHANIKA STOPY

W ciele człowieka stopa pełni funkcję podporową. To właśnie na niej podczas postawy stojącej opiera się cały ciężar ciała. Ta funkcja spowodowała specyficzne, ergonomiczne wykształcenie kośćca stopy, aparatu stawowo-więzadłowego oraz układu mięśniowego. Stosunek ustawienia naszej mocnej i sprężystej stopy do podudzia to praktycznie kąt prosty. Działanie stopy możemy opisać na przykładzie dźwigni.

Ruchy w płaszczyźnie strzałkowej to zgięcie (do góry, inaczej flex z języka tanecznego) i zgięcie podeszwowe (do dołu, inaczej point), płaszczyzna czołowa to odwrócenie (przywodzenie) i wywinięcie (odwodzenie). Natomiast płaszczyzna poprzeczna to przywodzenie lub rotacja wewnętrzna stopy i odwodzenie lub rotacja zawnętrzna. Ponieważ mechaniczne osie stopy i kostki nie są prostopadłe do żadnej z płaszczyzn kardynalnych to cały ruch jest trójpłaszczyznowy, choć w niektórych przypadkach jednoosiowy.

STOPA PODCZAS CHODZENIA

Czy zwracasz uwagę na to jak ustawiasz stopę podczas chodu?

Temat prawidłowego stawiania stóp podczas chodu jest bardzo bardzo ważny! W końcu stopy dźwigają ciężar całego naszego ciała. Od sposobu stawiania stóp zależy bardzo wiele np. ewentualne problemy z kręgosłupem czy chociażby stawami kolanowymi. Stopę możemy nadmiernie pronować (polega na przetaczaniu stopy do wewnątrz i o ile nie jest nadmierna, jest to najbardziej prawidłowy sposób stawiania kroków), supinować (polega na odwróceniu części kończyny na zewnątrz od jej naturalnego położenia) lub ustawiać ją neutralnie.

To jakie ciekawe rzeczy potrafią wyczyniać stopy bardzo często można zauważyć podczas znanego ćwiczenia footwork na reformerze. Tu potrafi się dziać absolutnie wszystko. Dlatego też footwork jest tak ważnym ćwiczeniem. Jego zadaniem jest nie tylko rozgrzać ciało poprzez uruchomienie dużych mięśni (przód i tył ud), ale także prawidłowo ustawić ciało i zobaczyć co się dzieje ze stopami. Tu często wychodzą kwiatki, przedziwne rotacje, autonomiczny świat poszczególnych palców stopy czy

RELAKS DLA STOPY

Oprócz ćwiczeń bardzo ważnym elementem pomagającym w zachowaniu zdrowej stopy jest dostarczanie jej relaksu. Stopa nie dość, że jest bardzo mocno obciążona to wykonuje swoją pracę praktycznie cały dzień. Często po bardzo wyczerpującym dniu czujesz jakby podeszwa stóp wręcz paliła. Napięcia, które kumulują się w stopie po całym dniu powodować mogą różne liczne urazy. Żeby temu zapobiec wdroż do rytuału codziennego relaksacyjny masaż stóp, Posłużyć Ci do tego może kauczukowa piłeczka lub mały wałek. Ćwiczenie wykonują stojąc. Przesuwaj piłeczkę/wałek po krawędziach stopy równocześnie uciskać na nią środkową częścią stopy.

PALUCH KOŚLAWY

Może właśnie Ciebie dotyczy problem palucha koślawego? Jest to zwyrodnienie charakteryzujące się nienaturalnym skrzywieniem dużego palca u stopy (palucha) w kierunku pozostałych palców, a nawet podwinięciem pod resztę palców. Odchylenie palucha skutkuje zniekształceniem części kostnych śródstopia i wynikającym z niego poszerzeniem przedniej części stopy.

Paluch koślawy daje o sobie mocno znać często charakterystycznym bólem. Zmienia się również biomechanika stopy. Ponieważ siła nacisku pod ciężarem ciała nie rozkłada się równomiernie, paluch nie daje odpowiedniego podparcia a siła mięśni stopy ulega rozluźnieniu. 

Na ratunek przychodzą ćwiczenia z wykorzystaniem chociażby Toe correctora – sprzętu wręcz stworzonego do ćwiczeń palców u stóp!

DLACZEGO WARTO ĆWICZYĆ STOPY?

Regularne wykonywane ćwiczenia stóp :

• zapobiegają powstawaniu haluksów i zniekształceń stóp

• pomagają leczyć płaskostopie

• przyczyniają się do wzmocnienia mięśni stóp a tym samym zmniejszenia skłonności stopy do urazów

• mocniejsze stopy to stabilna postawa

• zapobiega bólom stóp, kręgosłupa

JAK ĆWICZYĆ STOPY?

Zapraszam Cię na mojego facebooka i instagram by odkryć idealne ćwiczenia dla zachowania zdrowych stóp!

Pamiętaj też, że pilates ma całą masę ćwiczeń i przyborów poświęconych tylko i wyłącznie stopie jak np. toecorrector czy footcorrector.

Wszystkie zdjęcia pochodzą z książki Madeline Black „Centered”

Opublikowane przez magdapilates

instruktor i trener personalny Pilates, miłośniczka ćwiczeń Pilates i zdrowego aktywnego trybu życia

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: