CZY PILATES JEST DLA CIEBIE?

 

To chyba powinien być pierwszy artykuł jaki napiszę na tym blogu. Ale zupełnie nie wiem jak to się stało, że tak nie jest. Bywa często tak, że najlepsze pomysły przychodzą niezapowiedziane i na dodatek na końcu 😉

Pora to naprawić!

therapy.jpg

 

CZYM JEST PILATES?

To jest naprawdę najgorsze pytanie ever! Każdy nauczyciel potrafi dać inną odpowiedź.

Najlepszą definicję znalazłam w książce Alana Herdmana „The Complete Pilates Tutor” – system ćwiczeń, który Joseph Pilates stworzył w 20 wieku, był oparty na całościowym zrozumieniu jak pracuje ludzkie ciało. Dzięki tej wiedzy udało mu się stworzyć precyzyjny, ale też bardzo intuicyjny sposób poruszania się, który pozwalał mięśniom pracować w izolacji i w doskonałym ułożeniu, bez napięć czy naciągnięć.

Najogólniej rzecz ujmując to zestaw ćwiczeń, które są bardzo ogólnorozwojowe.

  • Wzmacniają mięśnie, ale także je uelastyczniają
  • Wydłużają ciało
  • Pracują w bezpiecznych zakresach ruchu
  • Koncentrują się na mięśniach położonych głęboko w ciele
  • Sprawiają, że ciało jest silne od środka

Ćwiczenia pilates charakteryzują się pewnymi zasadami. Problem jest tylko taki, że każda szkoła prezentuje je trochę inaczej.

Oto one według książki Alana Herdmana:

  1. koncentracja
  2. środkowanie
  3. płynny ruch
  4. precyzja ruchu
  5. oddech
  6. wyobraźnia
  7. intuicja
  8. koordynacja

Według szkoły Body Control Pilates wyróżnia się zasady:

  1. relaksację
  2. koncentrację
  3. ustawienie ciała
  4. oddech
  5. środkowanie
  6. koordynację
  7. płynny ruch
  8. napięcie

Co znaczą poszczególne zasady możecie przeczytać TU 

CZY PILATES JEST BEZPIECZNY?

IMG_7521Tak, pilates jest bezpieczny. Widać to po osobach, które często wybierają właśnie pilates za swoją formę ruchu. Są to bardzo często osoby zmagające się ze schorzeniami układu ruchu tj dyskopatie, kręgozmyk, po operacjach, urazach lub z wadami postawy jak np skolioza. Powiedziałabym, że pilates to forma rehabilitacji i to takiej naturalnej! Każdy powinien znać chociażby podstawy pilatesu, myślę, że byłoby o wiele mniej przygarbionych, poskręcanych i obolałych osób. Wręcz uważam, że taka forma ruchu powinna być nauczana w szkole podstawowej.

Pilates jest bezpieczny, ponieważ nie pracuje na wielkich zakresach ruchu, dużych obciążeniach czy dziwnych pozycjach ciała. Fakt koncentrowaniu się na tym co jest głęboko w ciele, kontrolowanie prawidłowego ustawienia ciała i odpowiednie nauczanie ruchu sprawia, że jest to forma niekontuzyjna.

Oczywiście można zobaczyć w internecie pozycje pilatesowe, które są wręcz akrobatyczne. Ale aby do nich dojść trzeba mieć przygotowane ciało, co zajmuje naprawdę sporo czasu. Zresztą celem treningowym nie jest dojście do umiejętności wiszenia głową w dół na sprzęcie, lecz usprawnienie ciała.

 

CZY ĆWICZENIA PILATES SĄ SKOMPLIKOWANE?

image00022.JPEGPilates jest bardzo intuicyjny. Ciało w miarę poznawania tej dziedziny współgra z umysłem. Wiele blokad pt „nie dam rady tego zrobić” przestaje istnieć. Płyniesz z prądem. Oczywiście jak we wszystkim zaczynamy od podstaw, z czasem zwiększając poziom trudności ćwiczeń. Trening pilates nie jest skomplikowany, o ile dostosowujemy go do naszych możliwości. Tak naprawdę, najbardziej skomplikowane, na co faktycznie wiele osób może narzekać, jest włączenie myślenia. Bo o ile trudniej jest wykonać świadomy, przemyślany ruch niż machać bezcelowo ręką. Ale jak już uda się to skoordynować i dodać oddech, hurra, krok milowy pokonany, tera wszystko staje się łatwiejsze!

 

CZY TRZEBA MIEĆ SPECJALNY SPRZĘT ŻEBY ĆWICZYĆ PILATES?

IMG_0391

Najfajniejsze w pilatesie jest to, że możesz go ćwiczyć wszędzie i wcale nie potrzebujesz specjalistycznego sprzętu! Oczywiście posiadanie maty, ringo bądź piłki będzie dodatkowym atutem i zwiększy Twoje możliwości. Nie jest to natomiast sport, do którego praktyki przygotowujesz sprzętową wyprawę. Tak naprawdę wystarczą Twoje dobre chęci i kawałek wolnej przestrzeni 🙂

Studia pilates są po to by można wypróbować innego wymiaru ćwiczeń,

czyli z wykorzystaniem dużego sprzętu. To tam można realizować swoje ćwiczeniowe fantazje i podwyższać poziom zaawansowania swoich treningów. W zaciszu domowym wystarczy sama mata.

 

CZY KAŻDY MOŻE ĆWICZYĆ PILATES?

IMG_7201.JPGBiorąc pod uwagę masę różnych form aktywności tj. bieganie, sporty siłowe itd. pilates wypada przy nich jak sport niezwykle uniwersalny. Mogą go ćwiczyć kobiety w ciąży, po porodzie, osoby po operacjach i ze schorzeniami kręgosłupa, osoby posiadające wady postawy, osoby starsze, osoby otyłe czy takie które przez bardzo długi okres czasu nie miały styczności z aktywnością fizyczną. Z czystym sumieniem mogę stwierdzić, że trening pilates jest po prostu zdrowy! Zdrowy nie tylko dla Twojego ciała, ale i umysłu.

 

 

JAK PILATES WPŁYWA NA CIAŁO?

pilates-95Lista pilatesowych dobrodziejstw jest baaaardzo długa! Uważam, że pilates to eliksir młodości, a dlaczego? Dlatego, że pozwala nam zachować nasze ciało w świetnej kondycji niezależnie od wieku! Ćwiczenia pilates wzmacniają mięśnie i korygują postawę. Podczas takiego treningu angażujesz swoje całe ciało! Pracuje dosłownie wszystko (czasami klienci są zaskoczeni czuciem mięśni, o których istnieniu nie mieli pojęcia :P). Przyczynia się to do utraty nadmiaru kilogramów. Treningi pilates pomogą wydłużyć i wysmuklić sylwetkę. Ciało wygląda niezwykle naturalnie przy tym jest silne i apetyczne 😉

Opublikowane przez magdapilates

instruktor i trener personalny Pilates, miłośniczka ćwiczeń Pilates i zdrowego aktywnego trybu życia

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: