Po co te sprężyny?

Sprężyny, czyli nieodłączna część wyposażenia Reformera i Cadillaca. Ale także krzesła, krzesła ramion i Ped-o-pull. Bez nich te sprzęty nie służyłyby tak owocnie. Patrząc na całokształt mogą wydawać się małym, nic nieznaczącym detalem, ale naprawdę robią dużą robotę! I to one często są powodem późniejszych, potreningowych odczuć 😀 Jakie sprężyny posiadam w swoim dobytku i jak mi się z nimi pracuje?

Sprężyny firmy Balancedbodypolska

Jak wiecie jestem bardziej z tego „nowoczesnego” nurtu pilates. A co się z tym wiąże, uwielbiam modyfikować ćwiczenia. Zmieniać pozycje, dodawać dodatkowe przybory i… bawić się sprężynami. Idąc dalej tym tropem, uwielbiam pracę na tak zwanym „nowoczesnym” sprzęcie. Takim, gdzie sprężyny mają różne opory i można ich ustawienie zmieniać dowoli.

Praca na pilatesowym sprzęcie, która w przypadku treningów w moim studio ma zazwyczaj charakter fizjoterapeutyczno/rehabilitacyjny, nie obędzie się bez sprężyn! To za ich pomocą mam możliwość pracy z uchwytami, drążkami, plaformami. Są mi one niezbędne do ćwiczeń, ponieważ dzięki nim mam możliwość prowadzenia ruchu w pełni kontrolowanego oraz bezpiecznego dla klienta kręgosłupowego.

Istotną kwestią są „moce” sprężyn. Każdy kolor odpowiada za opór jaki dana sprężyna daje. Ja pracuję na sprzęcie Balanced Body, gdzie sprężyny w reformerze prezentują się następująco:


• Żółta – lekki stopień oporu, tzw. ćwiartkę

• Niebieska – średni stopień oporu, tzw. połówka

• Czerwona – mocny stopień oporu, tzw. cała

• Zielona – bardzo mocny stopień oporu, tzw. półtorej

W cadillacu, krześle ramion oraz ped-o-pull:

• Żółta – mały stopień oporu (są w wersji krótkiej i długiej)

• Niebieska – średni stopień oporu (w wersji krótkiej)

• Fioletowa – w przypadku długich sprężyn to trochę więcej niż średni stopień oporu, ale mniej niż mocny

• Czerwona – mocny stopień oporu (są w wersji krótkiej i długiej)

• Czarna– bardzo duży stopień oporu (są w wersji krótkiej i długiej)

Ale jaki to opór?

Szczególnie męska część klientów lubi pytać z jakim faktycznie oporem pracuje. Na stronie Merrithew można znaleźć takie rozliczenie:

  • W pełni obciążone i maksymalnie rozciągnięte (4 × 100% + 1 × 50%): 275 lbs (125 kg)
    • 100% spring
      • Pozycja startowa : 5.8 lbs (2.63 kg)
      • Przyrost 1.25 lbs/in (.57 kg)
    • 50% spring
      • Pozycja startowa : 3.5 lbs (1.59 kg)
      • Przyrost .63 lbs/in (.28 kg)
    • 25% spring
      • Pozycja startowa : 2.75 lbs (1.25 kg)
      • Przyrost .31 lbs/in (.14 kg)

Na stronie Balanced Body widnieje za to taki wykres:

Opór sprężyn powoduje dodatkowe napięcie mięśni podczas wykonywanego ćwiczenia. To tak samo jak z ciężarem na siłowni. Praca na sprężynach działa dwojako. Jak to rozumieć? Rozciągając daną sprężynę działamy siłą oporu (sprężyny utrudniają ruch). Powracając rozluźniamy sprężynę i działamy w przeciwną stronę (sprężyny pomagają w ruchu, ale my im oporujemy, utrudniając ten powrót).

Praca ze sprężynami wymusza zaangażowanie większej ilości mięśni w ciele. Ponadto może ukazać, które z mięśni są słabsze i wymagają większej pracy. Bardzo szybko zauważa się, która ręka, noga, strona ciała jest silniejsza. Jakie występują dysproporcje i na jak dużym poziomie. Dzięki temu mamy możliwość podjęcia odpowiedniej pracy z klientem w celu wyrównania tych dysproporcji.

Sprężyny firmy Balancedbodypolska

Ich wyjątkowość zdecydowanie polega na tym, że mogą zarówno utrudniać, jak i ułatwiać wykonywane ćwiczenia. Zdecydowanie dają nam, trenerom, duży feedback, dzięki któremu możemy wyciągnąć dużo wniosków przyczyniających się do poprawy ćwiczeń u danego klienta.

Przykłady ćwiczeń, w których sprężyny działają na dwa sposoby:

Short/long stretch – mocniejsze sprężyny dają pracę mocno siłową i wytrzymałościową skupiając się na grzbiecie, ramionach i pośladkach, lekkie natomiast bardzo stabilizacyjną, skupiając się na brzuchu i klatce piersiowej

Footwork – mocniejsze dają pracę siłową dla nóg, lekkie stabilizacyjną skupiając się na brzuchu

Hip lift – mocniejsze dają pracę siłową dla pośladków, lekkie dla grupy kulszowa-goleniowej

Opublikowane przez magdapilates

instruktor i trener personalny Pilates, miłośniczka ćwiczeń Pilates i zdrowego aktywnego trybu życia

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: