PŁASKI BRZUCH

image00001

 

Patrząc na kanony piękna w dzisiejszych czasach i to czym karmią nas media społecznościowe możemy stwierdzić, że w większości wszystkie jesteśmy za grube, niewymiarowe i ogólnie nie takie jakie „powinnyśmy” być. Piękne płaskie bądź na maksa wyrzeźbione brzuchy spędzają nam sen z powiek. Myślisz, że tak wygląda rzeczywistość. Powiem Ci, że wszystko co nieskazitelne z pozoru ma swoje mroczne strony.

Często osoby walczące o piękne ciało zapominają o tym co najważniejsze, czyli o zdrowiu!

Zastanów się jakie funkcje w organizmie pełnią mięśnie brzucha. Czy są one stworzone do wyglądania?

MIESNIE BRZUCHA

Mięśnie brzucha dzielimy na:

*podłużne (mięsień prosty brzucha, piramidowy i czworoboczny lędźwi) *poprzeczne i skośne (mięsień poprzeczny brzucha, skośny zewnętrzny i skośny wewnętrzny brzucha)

 

Krzyżują się one i zapewniając ścianom brzucha sprężystość. W środkowej linii brzucha mięśnie schodzą się tworząc kresę białą.

JAKĄ FUNKCJĘ PEŁNIĄ MIĘŚNIE BRZUCHA?

  1. Mięsień skośny zewnętrzny brzucha – jego zadaniem jest zginanie, skręcanie, pochylanie oraz obracanie tułowia. Bierze również udział w ruchach miednicy oraz oddychaniu (faza wydechu)
  2. Mięsień skośny wewnętrzny brzucha – lokalizuje się go pod mięśniem skośnym zewnętrznym. Jego zadaniem jest skręcanie oraz pochylanie tułowia.
  3. Mięsień prosty brzucha -odpowiada za zginanie tułowia, ma swój udział w ruchach miednicy i oddychaniu. Ciekawą jego funkcją jest również wzmacnianie tłoczni brzusznej, co jest bardzo istotną kwestią dla kobiet podczas porodu.
  4. Mięsień poprzeczny brzucha – odpowiedzialny jest za zwiększanie ciśnienia w jamie brzusznej oraz pomoc w oddychaniu. U mężczyzn mięsień ten wraz z włóknami mięśnia skośnego wewnętrznego powoduje dźwiganie jąder. Mięsień głęboki, tworzący tak zwane centrum ciała, czyli „core”. Niezwykle ważny, gdyż w idealnym modelu ludzkiego funkcjonowania, aktywuje się zanim ręka czy noga wykonają ruch, aby móc ustabilizować rejon dolnych pleców i miednicy.
  5. Mięsień piramidowy – jego podstawową funkcją jest napinanie kresy białej, natomiast w sytuacji, gdy mięśnie brzucha są rozluźnione, mięsień ten wytwarza bruzdę pośrodkową lokalizującą się poniżej pępka.
  6. Mięsień czworoboczny lędźwi – odpowiedzialny jest za zginanie tułowia oraz ruchy żeber. U osób prowadzących siedzący tryb życia (a szczególnie tych siedzących krzywo i niechlujnie) jest często spięty i daje nieprzyjemne odczucia bólowe zlokalizowane z boku odcinka lędźwiowego.

W żadnym z opisanych mięśni nie zauważyłam funkcji mogącej nosić się mianem funkcji estetycznej wyglądowo 🙂 Natomiast główną ich funkcją jest funkcja stabilizacji naszego ciała.

Oczywiście jeżeli czujesz się lepiej psychicznie z kratą na brzuchu, to nic nie stoi na przeszkodzie, by taką posiadać. A jeżeli bardzo się upierasz przy jej posiadaniu, załączam filmik, który może stać się lekiem na całe zło 😉

Ale wróćmy do ćwiczeń, to jest tu najważniejsze. Nie zapominaj tylko o tym, aby wykonywać wszystkie ćwiczenia z pełną świadomością i kontrolą. Podczas treningów często myślimy o wszystkim tylko nie o tym jakie ćwiczenie w danej chwili wykonujemy. Przez co często używamy nie tych mięśni, których powinniśmy w danym ćwiczeniu.

Dlaczego to wszystko jest takie ważne?

Ćwiczenia wykonywane na partię mięśni brzucha znacząco oddziałują na lędźwiowy odcinek kręgosłupa. Przy nadmiernie napiętych mięśniach brzucha odcinek ten osłabia się (są znane przypadki osób, które namiętnie ćwiczyły prosty brzucha, zapominając o równowadze i ćwiczeniu również pleców i pośladków. I tym oto pięknym sposobem osłabiły odciek lędźwiowy prowadząc do dyskopatii…). Zmienia się jego krzywizna, tak samo jak ustawienie miednicy. Dzieje się tak również z mięśniami dna miednicy.

Mam dla Ciebie dosłownie kilka ćwiczeń, które pomogą Ci wzmocnić i rozluźnić lędźwiowy odcinek kręgosłupa:

 

Czy wiesz jakie to niebezpieczne?

Osłabiony odcinek kręgosłupa prowadzi do zmniejszenia zakresów ruchów oraz elastyczności kręgosłupa. Można śmiało powiedzieć, że nasze ciało staje się ograniczone w swoim funkcjonowaniu.

I teraz odpowiedz sobie co jest ważniejsze? Wygląd czy zdrowie.

A jeżeli wygląd i zdrowie to miej świadomość co dzieje się z Twoim odcinkiem lędźwiowym i rób wszystko by go wzmacniać i rozciągać!

Opublikowane przez magdapilates

instruktor i trener personalny Pilates, miłośniczka ćwiczeń Pilates i zdrowego aktywnego trybu życia

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: