ĆWICZENIA PILATES A DYSKOPATIA

Zapewne zastanawiasz się jak się ma uszkodzenie krążków  międzykręgowych do pilatesu. Co taki pilates może na to zaradzić. Ten pilates jest niezwykle wszechstronnym narzędziem! I może pomóc Ci przy przeróżnych problemach z kręgosłupem i nie tylko. Nie bez powodu mówi się, że ruch to zdrowie.

Ale żebyś mógł zrozumieć tą magię zacznę od teorii.

CZYM JEST DYSK?

Dysk, zwany fachowo krążkiem międzykręgowym, jest płaską płytką chrząstki włóknistej, która zlokalizowana jest między trzonami kręgów. Zbudowany jest z włókien kolagenowych i elastynowych, które sąpoukładane  w sposób skośny. Jego kształt zależy od powierzchni obu trzonów kręgów. Dyski są większe od powierzchni trzonów i minimalnie wystają. Wysokość krążka zależy od odcinka kręgosłupa. A waha się w przedziale od 4 do 12 milimetrów. Najniższą wartość notuje się w odcinku szyjnym, zaś najwyższą w lędźwiowej części kręgosłupa. Jesteśmy posiadaczami 23 krążków międzykręgowych. Co powoduje, że połączenia między trzonami kręgów stanowią około 25 % całkowitej długości kręgosłupa.

BUDOWA DYSKU

image00001.jpeg

 

Dysk (krążek międzykręgowy) nie jest jednolitą masą. Wyróżnia się w nim dwa charakterystyczne elementy budowy:
*jądro miażdżyste
*pierścień włóknisty

 

Każda z tych struktur ma inne zadanie, wynikające z budowy.
dro miażdżyste ma za zadanie zapewnić kręgosłupowi elastyczność, amortyzację podczas wstrząsów oraz umożliwić przenoszenie dużych obciążeń. Gdy pojawia się obciążenie przechodzi ono od jądra poprzez pierścień, od wewnątrz na zewnątrz.

Pierścień włóknisty ma zapobiegać przemieszczeniom jądra miażdżystego.

Krążek międzykręgowy wraz z kręgami (powyżej i poniżej) jest najmniejszą jednostką funkcjonalną kręgosłupa, którą nazywamy segmentem ruchowym.

image00001-2 copy.png
JAK FUNKCJONUJE DYSK KIEDY SIĘ RUSZMY – BIOMECHANIKA KRĄŻKA MIĘDZYKRĘGOWEGO.

Zmiany-zachodzące-w-segmencie-ruchowym-pod-wpływem-siły-nacisku-spowodowanej-np.-pochyleniem-tułowia-w-przód.pngMyślę, że możemy porównać krążek międzykręgowy do nadmuchanego balonika. W momencie naciśnięcia zmieni swój kształt, przemieszczając się (uciekając) od siły nacisku. A dokładnie to „napęcznieje” po stronie gdzie nie ma działającej siły, gdyż głównie przemieszcza się w nim jądro miażdzyste. Kiedy natomiast odpuścimy, powróci do pierwotnego kształtu. Właśnie w taki sposób zachowują się Twoje dyski kiedy się poruszasz. Rytmiczna zmiana nacisku powoduje że zmienia się kształt oraz położenie jądra miażdzystego, a za tym pierścienia włóknistego. Ich ruchomość jest oczywiście ograniczona poprzez więzadła, które idą wzdłuż kręgosłupa, zatem nie możliwości by dysk wyślizgnął się całkowicie poza obszar kręgu.

Fizjologię krążka międzykręgowego możemy natomiast porównać do gąbki nasączonej wodą. Ponieważ głównym składnikiem jądra miażdżystego jest woda. Zachodzący wraz z wiekiem proces odwodnienia (dehydratacja dysku to początek zmian degeneracyjnych). Zmiany te zachodzą nie tylko za sprawą wieku, ale również z powodu obciążeń kręgosłupa. Zupełnie tak jak podczas naciśnięcia gąbki ona traci wodę, tak pod wpływem obciążeń nasz dysk wytraca znajdującą się w nim wodę. Natomiast w momencie odciążenia dysk odzyska wodę z powrotem. Dlatego codziennie możemy zaobserwować u siebie zjawisko “rośnięcia” rano i “zmniejszania się” wieczorem (wahania mogą wynosić nawet do 3 cm). Takie rytmiczne pobieranie i wytracanie wody przez dysk zapewnia mu optymalne warunki. Jeżeli natomiast nacisk jest jednostajny i nierówny (nadmierne obciążenie, bezruch, siedzenie w nieprawidłowej pozycji) dysk pozbawiony zostaje możliwości regeneracji co prowadzi do jego szybszego zużycia.

 

FUNKCJE DYSKU

* są amortyzatorem kręgosłupa,
* zapewniają ruchomość kręgosłupowi – zgięcie, wyprost, ruchy na boki, ruchy skośne, rotacje,
* utrzymują kręgi jeden na drugim,
* dzięki nim nacisk osiowy jest równomiernie rozłożony.

 

JAKIE CZYNNIKI WPŁYWAJĄ NA DEGENERACJĘ DYSKU?

* wiek,
* budowa ciała – i tutaj wpływ mają skrzywienia kręgosłupa,
* aktywność fizyczna – rodzaje i intensywność,
* rodzaj wykonywanej pracy,
* otyłość,
* predyspozycje genetyczne.

 

CZYM JEST DYSKOPATIA?

Dyskopatia to najczęściej diagnozowane schorzenie kręgosłupa! Jest to zwyrodnienie obejmujące krążki międzykręgowe, które potocznie nazywamy dyskami. Krążki międzykręgowe izolują poszczególne trzony kręgów, a zbudowane są z jądra miażdżystego, które otacza tzw pierścień włóknisty składający się z włókien kolagenowych. Dzięki nim kręgosłup jest elastyczniejszy i bardziej odporny na wstrząsy.
Dyskopatia to problem niemalże każdego. Dotyka osób starszych, młodszych, osób aktywnych, również sportowców.

Dlaczego? Dlatego że zmiany zwyrodnieniowe prędzej czy później pojawią się u każdego. Natomiast nie oznacza to, że z tego powodu wszyscy będą borykać się z dolegliwościami bólowymi pleców.

Co się dzieje w czasie dyskopatii?

Uszkodzeniu ulega jądro miażdzyste. W początkowym stadium przestaje on mieć okrężną budowę i jego zawartość zaczyna się przesuwać w kierunku na zewnątrz. Póki pierścień włóknisty jest jeszcze „silny” utrzymuje swoją ciągłość co daje efekt maleńkiego uwypuklenia. Drugim etapem jest przesuwanie się wypływającego jądra miażdzystego i rozrywanie struktur pierścienia powodujące coraz większe uwypuklanie się poza obszar pierwotny krążka. Ekstruzja, jako 3 etap, to moment, w którym struktura pierścienia ulega rozerwaniu a jądro wychodzi poza nią. Sekwestracja, ostatni etap dyskopatii, to moment kiedy jądro miażdzyste, po przekroczeniu rozerwanego pierścienia, rozkawałkowuje się.

unnamed
AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA W WALCE Z DYSKOPATIĄ

Przeczytałeś już tekst zamieszony wyżej , więc zwróciłeś uwagę na to, ze wśród czynników wywołujących uszkodzenia dysku, wyodrębniłam aktywność fizyczną. Teraz masz w głowie same znaki zapytania. Wiem brzmi trochę jakby bez sensu. Ale nie bez powodu trąbi się o tym jak pozytywny wpływ na profilaktykę bólu kręgosłupa ma ruch. Natomiast ruch musi być z głową. I tu przychodzi pilates. Jest to najbezpieczniejsza forma ruchu.

 

 

(ĆWICZENIA  FILMIKI)

Opublikowane przez magdapilates

instruktor i trener personalny Pilates, miłośniczka ćwiczeń Pilates i zdrowego aktywnego trybu życia

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: