Tylko tak wykonasz to ćwiczenie!

Czy jest tylko jedna droga wykonywania ćwiczeń pilates? Taka jak nauczał sam twórca, Joseph Pilates? A co jeśli tych dróg jest kilka? Wszystkie prowadzą od punktu A do punktu B, ale kompletnie w inny sposób?

Jakiś czas temu prowadziłam szkolenie z reformera średniozaawansowanego. Doszłam do ćwiczenia Stomach Massage, nauczyłam go dziewczyn, ale jedna z nich zwróciła mi uwagę,że powiedziałam wdech i wydech w innym miejscu niż mam to opisane w skrypcie. Sprawdziłam skrypt, i racja, powiedziałam kompletnie na odwrót. Zastanowiłam się jak to w ogóle się mogło stać, przecież ćwiczę Stomach Massage regularnie, sama, z nauczycielką, robię go z moimi klientami, jak mogłam się pomylić? Sprawdzenie sprawy było tu konieczne. Przeprowadziłam zatem śledztwo. Ciekawią Cię jego wyniki?

Jak wygląda Stomach Massage?

Stomach Massage ma 4 wersje – z dłońmi na brzegach wózka (round back), z dłońmi na zaramiennikach (straight back), z rękoma uniesionymi (reaching) oraz ze skrętem (twist). Dwie pierwsze są poziomem podstawowym,dwie kolejne średniozaawansowanym. Na potrzebę dzisiejszego wpisu skoncentruję się tylko na wersji 1.

Pozycja wyjściowa: siedzenie na matce antypoślizgowej jak najbliżej brzegu wózka. Nogi zrotowane na zewnątrz, zgięte, uniesione, stopy w pozycji V (pięty razem, palce osobno) oparte na palcach na poręczy. Miednica ustawiona w tyłopochyleniu, z ciężarem ciała za guzami kulszowymi. Plecy w pozycji literki C (słynny pilatesowy C-shape) z barkami ustawionymi nad biodrami. Dłonie palcami delikatnie trzymają boki wózka, łokcie minimalnie zgięte, łopatki ustabilizowane.

Ruch: Z wdechem ustabilizuj ciało i wyprostuj nogi by rozjechać wózek. Utrzymuj pięty złączone i brzuch aktywny. Kiedy wyprostujesz nogi (a górna część ciała pozostaje nieruchoma) opuść pięty pod poręcz i unieś. Z wydechem utrzymaj pozycję góry ciała i ugnij nogi wracając wózkiem do pozycji początkowej.

Czyli wdech mamy na rozjazd oraz ruch pięt w dół i w górę. Wydech mamy na powrocie.

Tak mnie uczyli w STOTT.

To teraz Cię zaskoczę. Moje dochodzenie polegało na sprawdzeniu oddychania we wszystkich możliwych podręcznikach jakie posiadam. I oto jego wyniki.

Kathryn Ross-Nash „The red thread of pilates” – tu już mamy pierwszą różnicę, polegającą na ustawieniu ciała. W STOTT mata antypoślizgowa jest umieszczona na środku wózka. W tej książce siadasz w odległości połowy pośladków od brzegu wózka. Dalej, ruch wychodzi z wciśnięcia brzucha do środka by wyprostować nogi.A teraz oddech – wdech na wyprost, ZATRZYMANIE ODDECHU na ruch piętami, wydech kiedy nogi się uginają.

Ellie Herman – Weź wdech na przygotowanie do ruchu, z wydechem WCIŚNIJ BRZUCH DO KRĘGOSŁUPA i wyprostuj nogi, z wdechem opuść pięty, z wydechem unieś pięty i ugnij nogi.

Polestar Pilates z wdechem wyprostuj nogi i opuść pięty, z wydechem unieś pięty i ugnij nogi. Tu też pozycja siedząca jest jak najbliżej brzegu wózka.

Catherine Wilks – pozycja siedząca najbliżej wózka na ile to możliwe. Wdech by rozjechać wózek (nie ma tu nic o wpychaniu brzucha do kręgosłupa). Wydech ugięcie nóg i powrót wózka.O dziwo, nie ma tu elementu ruchu piętami…

Rael Isacovitz – wydech na wyprost nóg oraz pracę stóp. Wdech na ugięcie nóg i powrót.

Lesley Logan – pozycja siedząca jak najbliżej brzegu maty. Wdech rozjazd i praca pięt. Wydech powrót.

Body Control Pilates – wdech na wyprost nóg i rozjazd wózka oraz na ruch stopami. Wydech na ugięcie nóg i powrót wózka.

Bob Likens – dwie opcje. Albo wdech na wyprost nóg, wydech na opuszczenie pięt, wdech na uniesienie i wydech na powrót wózkiem. Albo wdech na rozjazd wózka, zatrzymanie oddechu na pracę stóp i wydech na powrót.

No to wdech czy wydech?

Jak myślisz? Która z wyżej opisanych wersji jest prawidłowa? A może czas przestać się spinać i oddychać intuicyjnie, jak czujemy? W końcu Joseph Pilates mówił o oddechu naturalnym. Zobacz,że niektóre z wyżej wymienionych przeze mnie szkół/nauczycieli inaczej wykonują to ćwiczenie.Ale zamysł i cel jest wciąż ten sam. Czy warto zatem fiksować się na tylko jedną wersję? Że tylko ta jest jedyna i prawidłowa?

Po burzliwych poszukiwaniach i konsultacjach stwierdzam, że najważniejszy jest sam ruch i cel tego ćwiczenia. A oddech sam przyjdzie i odkryjesz w pewnym momencie, że pomaga Ci w wykonaniu ruchu.

A teraz mam dla Wam coś dla rozluźnienia tego całego wpisu 😀

A teraz

Opublikowane przez magdapilates

instruktor i trener personalny Pilates, miłośniczka ćwiczeń Pilates i zdrowego aktywnego trybu życia

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: