Dlaczego mata jest taka trudna?

Pytanie, które samo sugeruje odpowiedź. Przypadek czy celowe działanie? 😀

Jak wiecie nie ma przypadków! Pytanie sugeruje odpowiedź, która jest jak najbardziej prawidłowa. Dla osób, które z pilatesem dopiero zaczynają swoją przygodę, bądź takową przygodę zacząć chcą, może się to wydawać delikatnie mówiąc dziwne i nieprawdziwe 😀

Przyjęło się w Polsce tak, że pilates zaczyna się od maty. Kiedy zrobiłam swój pierwszy kurs, w 2005 roku, pilates był głównie w klubach fitness. Pierwsze poważne studio, z maszynami, powstało w Warszawie. Wszędzie natomiast królował pilates na macie. Szkoleń było bardzo mało i też obejmowały samą matę. Plus jej wszystkie wariacje: z wałkami, kółkami, taśmami, bosu, dużymi piłkami, małymi piłkami. Choć głównie matę, dostępność sprzętu zależna była od wyposażenia klubu fitness. Były konwencje pilatesowi, z drobnym sprzętem lub z elementami tańca. Takie czasy to były! Nie wiem kiedy pojawiło się więcej sprzętu. Kiedy otwierałam swoje pierwsze studio, w 2010 roku, ilość takich miejsc w Polsce mogłam policzyć na palcach jednej dłoni. I wszystkie z początku też bazowały na macie. Dopiero potem zaczął pojawiać się sprzęt. Szkolenia zagraniczne, gdyż w Polsce nikt nie szkolił z reformera czy cadillaca. Obecna sytuacja na rynku, gdzie mamy mnóstwo w pełni wyposażonych pilatesowych miejsc, ze świetnie wyszkolonymi nauczycielami, trwa zaledwie kilka lat. I dopiero teraz poznajemy potęgę dużego sprzętu i rozumiemy jak bardzo jest potrzebny do nauczenia się całkowitej pracy.

Każdy z matą się zdążył zaprzyjaźnić, praktycznie każdy treningi grupowe na macie prowadził. Aż wreszcie pojawiły się one, przyrządy niczym z salonu sadomaso. Reformerowe łóżko mające łatkę łóżka tortur, czy chociażby potężny Cadillac, który swoimi gabarytami mocno odstrasza od podjęcia się pilatesowego treningu na sprzęcie. Skórzane paski, linki, kółka, sprężyny, metalowe ramy, wiszące puszki… 50 twarzy Greya, a nie sala ćwiczeń… Jak błędne skojarzenia i wyobrażenia wszyscy mieli…

Trening na sprzęcie pomaga w zrozumieniu i opanowaniu prawidłowych wzorców ruchowych. Wszystko za sprawą chociażby konstrukcji sprzętu. Spójrzmy na Reformera. Ruchoma platforma Reformera pomaga w odpowiednim ruchu kończyn. Sprężyny posiadające zmienną siłę oporu działają niejednokrotnie ułatwiając wykonanie danego ćwiczenia. Zaramienniki blokują przyciąganie barków do uszu. System bloczków i linek pokazuje tor ruchu. Można pracować w zamkniętym łańcuchu kinematycznym.

Mata to niejednokrotnie ryzyko błędnego wykonania danego ćwiczenia, a co za tym idzie, nieprawidłowego napięcia mięśni. Źle wykonane ćwiczenie to brak pożądanego efektu oraz często przeciążenie niepotrzebnych części ciała. Dlaczego tak się dzieje? Gdyż na macie nic nie pomaga w wykonaniu ćwiczenia. Jest się zdanym samym na siebie, na siłę swoich mięśni, elastyczność, wytrzymałość.

Reformer czy Cadillac dają dodatkowe wsparcie i ułatwiają wykonywanie ćwiczeń osobom nie tylko o słabej kondycji, ale także osobom początkującym, czy też z problemami zdrowotnymi. Takich ułatwień nie uświadczy się w treningu na macie.

Nie bójmy się tego powiedzieć, SPRZĘT POMAGA! W czym?

  • prawidłowe ustawienie ciała
  • zaangażowanie odpowiednich mięśni
  • utrzymanie właściwej pozycji w trakcie wykonywania ruchu
  • utrzymanie stabilnych łopatek, odcinka lędźwiowego i miednicy
  • odciążenie kręgosłupa
  • wykonanie ruchu w prawidłowy sposób

Tak naprawdę najlepiej by było zaczynać naukę ćwiczeń Pilates właśnie od sprzętu. W jakiej kolejności?

  1. Cadillac – duża, nieruchoma mata. Możliwość podpięcia sprężyn w dowolnym miejscu. Różne długości i moce sprężyn.
  2. Reformer – duża, ruchoma mata. Możliwość zmiany oporu sprężyn. Zaramienniki ułatwiające ustawienie ciała.
  3. Krzesło – wysoki i wąski. Może mieć rączki ułatwiające ruch. Od dwóch do czterech sprężyn, od jednego do dwóch rodzaju oporu.
  4. Mata – nic nie pomaga…

Dla ułatwienia mojej analizy przygotowałam dla Ciebie zestawienie 3 ćwiczeń. Anolgicznie na macie, na Cadillacu i na Reformerze ( Teaser, Roll up, Swan dive).

W każdym z przypadków najtrudniej dane ćwiczenie wykonać na macie. Jeżeli chodzi o Reformer czy Cadillac działają one wspierająco. Łatwiej jest wykonać ruch w sposób prawidłowy czy wejść w pozycję nawet osobom początkującym.

  1. TEASER

2. ROLL UP

3. SWAN DIVE

Opublikowane przez magdapilates

instruktor i trener personalny Pilates, miłośniczka ćwiczeń Pilates i zdrowego aktywnego trybu życia

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: