HIPERMOBILNOŚĆ

Każdy z nas zna choć jedną taką osobę, która potrafi wygiąć ramię pod takim kątem, że na sam widok robi nam się słabo i boli od samego patrzenia. Prawdopodobnie przyczyną tego jest właśnie hipermobilność stawów. Wydawałoby się, że ułatwia życie dzięki większej ruchomości stawów lecz jednak prawda jest zupełnie inna!

Rys1. Hipermobilność stawów.

W wieku dziecięcym hipermobilność to taka supermoc. Każde dziecko chciałoby posiadać tę umiejętność, by wyróżniać się na tle innych zdolnościami akrobatycznymi. Sama pamiętam jak bardzo zazdrościłam koleżankom w szkole podstawowej, gdy na zajęciach z gimnastyki artystycznej robiły szpagaty i mostki bez najmniejszego problemu! Dopóki jest się dzieckiem i ćwiczy się gimnastykę artystyczną, balet lub taniec hipermobilność może być czymś genialnym. Oczywiście tylko i wyłącznie w kwestii wizualnej. Rzeczywistość jednak, jak to zwykle bywa, jest o wiele mniej przyjemna.

HIPERMOBLINOŚĆ CZYLI CO?

Hipermoilność, inaczej zwana nadruchomością stawów, jest to nadmmierna, ponad zakres normy, ruchomość stawów spowodowana zmianami w tkance łącznej otaczającej dany staw. Może by wrodzona jak np zespół Whlersa-Danlosa, zespół Marfana  czy wrodzona łamliwość kości. W takim wypadku należy szukać przyczyny w zmianach genetycznych.

Może być również nabyta w wyniku urazu lub nadmiernego rozciągania. I z tą właśnie mamy najczęściej do czynienia. A w każdym razie ja, pracując z tancerkami i baletnicami.

A JAK TO JEST Z HIPERMOBILNOŚCIĄ W DOROSŁOŚCI?

Często osoby dorosłe posiadające hipermobilnośc stawów wyróżniają się nie tylko ich nadmierną ruchomością, ale szeregiem innych objawów, do których zaliczyć możemy:

  • nieprawidłowa postawa, tzw. sylwetka sway back,

  • koślawość kolan
  • przewlekłe bóle nad przednią częścią kolan pojawiające się np przy długim siedzeniu
  • zaburzenia snu,
  • predyspozycje do zwichnięć stawów,
  • dysfunkcje w obrębie żuchwy,
  • chorobę zwyrodnieniową stawów,
  • większą łamliwość kości.

Bardzo częstym zjawiskiem jest nasilający się ból podczas dłuższego przebywania w jednej pozycji.

A JAK JĄ ROZPOZNAĆ?

Bardzo łatwo! Potrafi np:

  • przeprostować kciuk i dotyknąć nim przedramienia
  • wygiąć palce rąk pod kątem prostym
  • zaginać paliczki dłoni prostując je w środkowym stawie
  • przeprostować staw łokciowy
  • przeprostować staw kolanowy
  • bez problemu położyć dłonie płasko na podłodze podczas skłonu w przód bez zginania kolan

 

PHOTO-2020-08-28-09-38-37

 

OSOBY Z HIERMOBILNOŚCIĄ STAWÓW Z UWAGI NA NIEPRAWIDŁOWOŚCI W NAPIĘCIU NACZYNIOWEJ ŚCIANY DOLNYCH KOŃCZYN MOGĄ CIERPIEĆ NA OMDLENIA CZY NAWET PALPITACJE SERCA. 

HIPERMOBILNOŚĆ A STOPY?

Osoby, które zmagają się z hipermobilnością zdecydowanie częściej cierpią na wady stóp. Osoby takie mają tendencję do posiadania dwóch form płaskostopia:

  • stopy płaskiej wiotkiej (niewydolność więzadłowa)-  w momencie odciążenia łuk stopy jest spłaszczony a dodatkowe obciążenie powoduje pogłębienie tego spłaszczenia.
  • stopy poprzecznie płaskiej- sklepienie łuku poprzecznego stopy ulega spłaszczeniu i dochodzi o zaburzenia jego statyki, gdyż ciężar przenoszony jest na drugą oraz trzecią kość śródstopia.

Osoby z hipermobilnością często skarżą się na uczucie zimnych stóp i dłoni. Związane jest to z zaburzeniem krążenia w nadmiernie rozciągliwych naczyniach krwionośnych.

Jak już dobrze wiesz na prawidłową postawę i funkcjonowanie organizmu składają się właśnie stopy. Są fundamentem, który przez hipermobilność nie działa prawidłowo.

PRACA Z OSOBĄ Z HIPERMOBILNOŚCIĄ?

W swojej pracy codziennie spotykam się z przeróżnymi przypadkami schorzeń kręgosłupa, wad postawy, ale również i z hipermobilnością. Często ta przypadłość dotyka osoby zajmujące się akrobatyką i tańcem, w których cechą charakterystyczną jest duże, wręcz nadludzkie rozciągnięcie. Do grona moich hipermobilnych pacjentów dołączyły baletnice.

 

Pomyślisz sobie teraz. Jak do cholery możesz im pomóc skoro one muszą być rozciągnięte?

Tak,  ich praca tego wymaga, ale ja mogę im pomóc w złagodzeniu objawów hipermobilności. Mogę sprawić, że dzięki treningom pilates nie będą miały problemu z nieprawidłową postawą, płaskostopiem, bólem stawów itd. Kiedy więzadła są nadmiernie rozciągnięte, nie są w stanie pełnić swojej stabilizacyjnej funkcji. Odpowiedzialne za to stają się wtedy mięśnie. Jeśli są zbyt słabe lub angażują się za późno w stosunku do bodźca, dochodzi do szeregu nieprzyjemnych konsekwencji. Zatem zadaniem trenera jest praca nad uruchomieniem tak zwanych lokalnych, a następnie globalnych stabilizatorów, które zabezpieczą stawy w trakcie ruchu lub działania sił zewnętrznych.

TRENING Z OSOBĄ Z HIPERMOBILNOŚCIĄ STAWÓW.

Zazwyczaj treningi z osobą dotkniętą tym schorzeniem koncentrują się na:

  • poprawie stabilizacji centralnej/dolnego tułowia,
  • zwiększeniu świadomości w zakresie samooceny i kontroli postawy ciała,
  • zwiększeniu aktywności mięśni odpowiedzialnych za stabilizację stawów (w głównej mierze mięśnie jednostawowe, tj. pośladkowy wielki, pośladkowy średni oraz mięśni głębokich jak mięsień poprzeczny brzucha, mięsień wielodzielny, mięśnie dna miednicy) oraz zmniejszenie kompensacyjnie zwiększonej aktywności mięśni mobilizatorów (głównie mięśnie dwu- i wielostawowe, tj. naprężacz powięzi szerokiej uda, grupa tylnych mięśni uda, prosty uda)

PRZYKŁADY ĆWICZEŃ DLA OSÓB Z HIPERMOBILNOŚCIĄ STAWÓW.

Jeżeli jesteś w gronie osób posiadających tę supermoc, jesteś człowiekiem gumą i chcesz się z nią zaprzyjaźnić, to koniecznie w swoim harmonogramie dnia uwzględnij trening zlecony najlepiej przez osobę odpowiednio wykwalifikowaną (fizjoterapeuta, trener personalny, trener pilates). Dzięki regularnym treningom pozbędziesz się nieprzyjemnych konsekwencji nadmiernej ruchomości stawów.

Ćwiczenia, które wskażę są ćwiczeniami przykładowymi. Aby dokładnie określić skale problemu i dobrać ćwiczenia należy skontaktować się z fizjoterapeutą.

  1. Przysiad z piłką- umieść piłkę między lewym udem a ścianą. Stań na prawej nodze, zejdź nisko (uważaj aby kolano nie wyprzedzało stopy oraz by szło w linii stopy zamiast uciekać na boki). Następnie z kontrolą wróć do pozycji wyprostnej. Wykonaj 3 serie po 10 razy na każdą nogę.
  2. Unoszenie kolan w klęku podpartym – uklęknij i ustaw dłonie pod barkami i kolana pod biodrami. Złącz nogi a stopy oprzyj na zadartych palcach. Ustabilizuj łopatki i wydłuż kręgosłup. Unieś oba kolana na 5 cm w górę ponad podłogę. Utrzymaj 10 sekund. Delikatnie opuść nie tracąc ani pozycji, ani napięcia. Wykonaj 3 serie po 3 powtórzenia.
  3. Stań na jednej nodze. Postawa wyprostowana, patrz przed siebie. Wejdź na palce, unosząc piętę, i powoli opuść ją znów do ziemi. Wykonaj 12 powtórzeń na każdą nogę.

 

Sam możesz teraz ocenić czy hipermobilnośc stawów to supermoc czy też superproblem.

Opublikowane przez magdapilates

instruktor i trener personalny Pilates, miłośniczka ćwiczeń Pilates i zdrowego aktywnego trybu życia

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: