TYP POSTURALNY PRZEDNI

Jak już zdążyliście zauważyć moja praca z klientami w studio czy też zakres szkoleń i warsztatów oscyluje w tematyce wad postawy i schorzeń kręgosłupa. To jest mój konik, w tym czuję się najlepiej i właśnie taką tematykę najczęściej poruszam tutaj na blogu. Skolioza, dyskopatia, reumatoidalne zapalenie stawów to schorzenia już Wam znane. Ciekawa jestem natomiast czy zetknęliście się kiedykolwiek z takimi pojęciami jak typ posturalny przedni i typ posturalny tylni? To właśnie o tym będą dwa najbliższe wpisy. Mam nadzieję, że wyciągniecie z nich coś dla siebie 😉

W prawidłowym funkcjonowaniu szkieletu człowieka ogromną rolę pełnią mięśnie. Nieprawidłowa postawa spowodowana obecnym modelem pracy i spędzania wolnego czasu czy zaniedbanie aktywności fizycznej prowadzą do utworzenia się nieprawidłowego napięcia mięśni czyli tak zwanej nierównowagi mięśniowej. To wszystko określane jest mianem zespołów posturalnych, z których to wyróżniamy dwa wiodące typy: TYP POSTURALNY PRZEDNI oraz TYP POSTURALNY TYLNI.

W tym wpisie szczegółowo zajmę się zagadnieniem typu posturalnego przedniego.

TYP POSTURALNY PRZEDNI charakteryzuje się:

Wszystko zaczyna się od wdechowego ustawienia przepony, czyli jest ona nisko, a żebra są ustawione wysoko, rozszerzone i uniesione. Za tym podążają kolejne konsekwencje, takie jak:

  • zmniejszenie kifozy piersiowej,
  • wysoko podniesiona, zadarta głowa,
  • łopatki w retrakcji,
  • przeciążone przejście piersiowo-lędźwiowe,
  • powiększona lordoza lędźwiowa z przodopochyleniem miednicy,
  • kolana w przeproście,
  • ciężar ciała oparty na palcach stóp.

Na ostatnim szkoleniu z Pilatesu w wadach postawy i schorzeniach kręgosłupa śmialiśmy się, że typ posturalny przedni to dominująca pozycja do instagramowych foci. Eksponuje biust,spłaszcza brzuch, uwadnia kształtną pupę i powoduje, że nie ma się ani zmarszczek na szyi ani drugiego podbródka.

OBJAWY TYPU POSTURALNEGO PRZEDNIEGO:

  • ból w charakterze pieczenia w obrębie łopatek i szyi,
  • bóle w rejonie przyczepów mięśnia czworobocznego oraz prostowników w górnym odcinku kręgosłupa,
  • z rzeczy totalnie abstrakcyjnych – osłabienie mięśni gałek ocznych, ponieważ głowa jest zadarta, a wzrok skierowany ciągle w dół.

Badania pokazują znaczne ograniczenie ruchomości dolnego odcinka kręgosłupa szyjnego oraz górnej części kręgosłupa piersiowego. Widoczne jest również skrócenie mięśni podpotylicznych. Mięśniami osłabionymi są mięsień zębaty przedni oraz środkowa i dolna część mięśnia czworobocznego i równoległobocznego.

Co jest dodatkowo bardzo ważne to ograniczenie możliwości oddechowym. Przepona będąc ciągle w ustawieniu wdechowym nie wykonuje swojej pełnej pracy. Do tego mięśnie międzyżebrowe są zaburzone w swoim napięciu.

Zmniejszona lordoza odcinka lędźwiowego oraz przodopochylenie miednicy mogą powodować bóle w odcinku lędźwiowym, tak jak przeprostowane kolana mogą dawać dolegliwości bólowe w okolicy rzepki.

JAK RADZIĆ SOBIE Z TYM SCHORZENIEM?

Najskuteczniejszą metodą walki z typem posturalnym przednim są odpowiednio dobrane ćwiczenia rehabilitacyjne. Warto natomiast wiedzieć, że takie ćwiczenia powinny skupiać się na:

  • wzmacnianiu pośladków,
  • wzmacnianiu brzucha,
  • wzmacnianiu, rozciąganiu kręgosłupa,
  • rozluźnieniu mięśni grzbietu,
  • wyproście bioder z jednoczesnym wzmacnianiem mięśni brzucha i pośladków,
  • ale przede wszystkim na zastosowaniu ćwiczeń oddechowych, szczególnie aktywnego wydechu

Leczenie typu posturalnego przedniego skoncentrowane jest na wykorzystaniu odpowiednich wzmacniających i rozciągających osłabione mięśnie ćwiczeń oraz terapii polegającej na manualnym rozluźnieniu nadmiernie napiętych mięśni. Dobrze poprowadzone ćwiczenia oddechowe są tu kluczem do sukcesu.

A teraz pytanie do Ciebie: czy spotkałeś/aś się z takim zaburzeniem postawy już?

Opublikowane przez magdapilates

instruktor i trener personalny Pilates, miłośniczka ćwiczeń Pilates i zdrowego aktywnego trybu życia

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: